Päivä Tukholmassa

En ole koskaan ollut päivä Tukholmassa risteilyllä. Nyt on sekin asia korjattu. Olimme nimittäin viime viikonloppuna viettämässä viikonloppua Itämeren aalloilla. Samalla yhdistimme hieman Helsingissä hengailua reissuun, sillä halusimme säästää junalipuissa. Mietimme pitkään, että kuinka menemme retkellemme. Aluksi oikeastaan vain oma auto oli vaihtoehto, sillä edullisten bussien aikataulut eivät sopineet lainkaan meidän aikatauluihin ja junaliput maksoivat hunajaa. Bongasimme kuitenkin reilua viikkoa ennen junaliput kahdelle Helsinkiin hintaan 133 euroa. Tämä kuitenkin tarkoitti sitä, että olisimme Helsingissä seitsemän tuntia ennen laivan lähtöä ja palatessa meillä olisi yhdeksän tuntia aikaa ennen junan lähtöä. Valitsimme kuitenkin junan, sillä se tuli halvimmaksi matkustusmuodoksi, sillä Olympiaterminaalin ympäristössä pysäköinti olisi makksanut viikonlopuksi 40-70 euroa. Toki ehkä nuo rahat hävittiin sitten Helsingissä humputellessa.
Junassa

Junamatkamme kohti pääkaupunkia alkoi aamulla puoli kuuden aikaan. Olimme varustautuneet eväillä ja viihdykkeillä junamatkaan. Perillä Helsingissä olimme hieman vaille kymmenen aamulla ja suuntasimmekin heti ensimmäisenä aamukahville Starbuck’siin. Alkuperäinen idea oli mennä Espan puistoon piknikille, mutta +12 astetta ja harmaa taivas ei juuri houkutellut.

Starbuck's

Kahvien jälkeen suuntasimme satamaan hakemaan laivalippuja. Jätimme matkatavarat myös satamaan säilytykseen, jotta niitä ei tarvinnut raahailla pitkin Helsingin katuja.

Lounaalla kävimme Henri Alenin omistamassa Kaartin hodari & hummeri ravintolassa. Molemmat tilasimme hodarit lounaaksi. Minun hodarin välissä oli nyhtöpossua ja isännällä ihan perinteisesti nakki. Lisukkeina oli vihreällä currylla maustettua coleslawta ja parmesaaniranskalaisia. Voin lämpimästi suositella tuota paikkaa. Kävimme nyt toisen kerran siellä syömässä ja molemmilla kerroilla maut ovat olleet ilotulitusta. Ravintola on ihan keskustassa, Pieni Roobertinkadulla.

Hodarit

Lounaan jälkeen tallustelimme satamatorille ihmettelemaan japanilaisten turistien paljoutta ja ylihinnoiteltuja sightseeing risteilyjä. Pitihän sitä käydä myös senaatintorilla, kun se siihen viereen sattui.

Senaatintori

Kolmen jälkeen valuimme Olympiaterminaaliin. Tuossa vaiheessa ilma oli kääntynyt ihanaksi auringonpaisteeksi ja tuntui mukavalle ajatukselle päästä viettämään minilomaa laivalle. Matkustimme Siljalinen Silja Serenade laivalla. Laiva oli ennestään tuntematon meille molemmille, mutta tyydytti hyvin kaikki tarpeemme.

Silja Serenade

A-luokan hytti

Meillä oli A-luokan hytti kannelta 10. Laivan hytit eivät koskaan ole mitään suuren suuria, mutta hyvin mahduimma muutaman päivän tuossa kahdestaan olemaan. Tyynyt olivat kyllä todella onnettomat, samoin suihkun vedenpaineessa oli toivomisen varaa, sillä se oli huonompi kuin Kreikassa. Ja se on silloin todella huono…

Laivassa vääntäydyimme kannella katsomaan laivan lähtöä satamassa. Aurinko paistoi todella ihanasti, mutta noin 20 minuutin matkan teon jälkeen aurinko meni pilveen ja oli pakko lähteä sisätiloihin, sillä ulkona ei todellakaan ollut enää lämmin. Meillä oli varttu buffett illallinen illan myöhäisempään kattaukseen, joten meillä oli hyvin aikaa käydä tutustumassa laivan kauppojen tarjontaan. Silja mainostaa Serenadea Itämeren suurimpana ostoskeskuksena ja se on todennäköisesti totta. Kauppoja oli useita ja varsinainen tax-free oli todella reilun kokoinen. Mukaan tarttui hieman karkkia hyttiin ja uusi olkalaukku Kreikan matkaa silmällä pitäen.

Promenade

Päivällisellesuuntasimme kahdeksan aikaan. Buffetissä ei todellakaan tarvinnut olla yksin, vaan se oli todennäköisesti loppuunmyyty. Meidän kanssamme illallista oli nauttimassa valvata joukko itämaisia (ehkä japanilaisia) turisteja. Täytyy sanoa, että jos ei suomalaiset osaa aina käyttäytyä, niin eivät kyllä osaa nämäkään. Jonottaminen ja oman vuoron odottaminen tuntuu olevan heille melko vieras käsite. Usealla tuntui olevan vallalla myös käsitys, että ruoka mahdollisesti loppuu juuri heidän kohdallaan. Siellä oli suklaakakut ja katkaravut sulassa sovussa samalla lautasella.

Alkuruokia

Jälkiruokia

Parasta buffetin antimista olivat ehdottomasti alkupalat. Toast skagen ja ylikypsä härän rinta veivät kielen mennessään. Keskityinkin syömään vaan herkkuja ja jos jokin ei maistunut hyvälle, jäi se surutta lautaselle Näin kävi mm. savulohisalaatille ja naudan paistille. Jälkiruuista parasta oli mangomoussekakku ja brownie, joka oli ihanan täytelääistä ja runsasta suklaakakkua.

Päivällisen jälkeen kävimme vielä nauttimassa lasilliset Atlantis Palace ravintolassa, jossa näimme vilauksen lasten showsta. Aikuisten vastaavaa kabaree esitys olisi ollut vasta puolen yön aikaan, me olimme kuitenkin niin uupuneita päivän matkustamisen jälkeen, että sänky kutsui jo ennen yhtätoista.

Auringon lasku

Heräsin aamulla puoli seitsemän aikaan tajuamatta, että Ruotsin aikaan kello on vasta puoli kuusi. Uni ei kuitenkaan tullut, joten oli sama ruveta odottamaan aamupalalle pääsemistä. Aamiainen oli todella runsas monipuolinen. Parhainta antia olli tuore pulla ja tuoreet leivät (ai-miten-niin-sokeririippuvainen). Aamiaisen jälkeen kävimme kannella haistelemassa Ruotsin ilmanalaa ja katselemassa Tukholman kaunista saaristoa.

Tukholman saaristoa

Tukholmaan menossa

Tukholmaan meillä ei ollut mitään kovin kummoisia suunnitelmia. Minä halusin vierailla Sephoran ja Lushin liikkeissä. Muutoin oli tarkoituksena vain haahuilla vanhassa kaupungissa ja käydä kurkkaamassa, mikäli Kallelta saisi audienssin.

2015-06-27 10.04.18

Ensimmäisenä ajoimme metrolla eli tunnelbanalla keskustaan. Jäimme pois Östermalmin torilla, josta oli hyvin lyhyt matka ensimmäiselle etapille, eli Sephoraan. Mukaan tarttui muutama kaunistautumisväline, mutta ei mitään erikoista. Toki tuo oli juurikin se kosmetiikkashoppailijan unelma, josta olisi saanut kaikkia monissa blogeissa hehkutettuja erikoisempia merkkejä ja tuotteita. Minä tyydyin hankkimaan kukkarolleni paremmin sopivia Sephoran omia tuotteita ja nekin alelaarista.

Sergelin tori

Matka jatkui kävellen kohti pääbussiasemaa ja Lushia. Matkalla ohitettiin Sergelintori, jonka jokainen jääkiekkoa seuraavaa yksilö ainakin tietää…

Lushille olin budjettoinut eniten rahaa, sekä laatinut myös ostoslistan. Olen aivan  rakastanut Lushin palashampoisiin, joten ostin kaksi uutta niitä testattavaksi. Mukaan tarttui myös hammastahnatabletteja, kasvojen pesuainetta ja shampoolle kotelo. Myyjä oli todella ihana ja puhui todella hyvin englantia. Hän osasi suositella minulle oikeita tuotteita ja antoi muutaman näytteen mukaan. Kirjoittelen enemmän näistä ihanista tuoksuvista asioista myöhemmin.

Lushin ihanuudet

2015-06-27 10.54.23

Lushilta matka jatkui viereiseen Starbuck’siin. Otimme kuumaa päivää viilentämään kylmää juotavaa, sillä seuraavan kohteena oli vanha kaupunki ja sen pikkuruiset kujat.

Riddarholmsin kirkko

Sää suosi meitä koko reissun ajan, Lauantai oli todella aurinkoinen ja mukavan lämmin. Ei kuitenkaan liian kuuma, että olisi hiki nenän päässä tarvinnut tarpoa menemään. Vanhassa kaupungissa kiiruhdimme ensimmäisenä tinkaamaan Kaarle Kustaalta audienssia. Ei tällä kertaa onnistunut – jäi kuningasperheen tapaaminen seuraavaan kertaa.

Kuninkaan linna

Nobelin museo

Kaivo Isolla torilla

Gamka stan

Tanskalainen kirkko

Kiertelimme vanhan kaupungin ristiin ja rastiin. Se ei ole kovin suuri, joten aikaa ei hirveästi tähän tuhlaantunut. Yritimme etsiä myös terassia, jossa olisimme voineet katsella ihmisvilinään ja kenties nauttia jotakin suuhun pantavaa, mutta emme olleet yksin liikenteessä ja jokainen paikka oli tupaten täynnä. Luovutimme ja arvelimme palata takaisin laivalle. Matkalla vanhan kaupungin metroasemalle eteemme ilmestyi kuitenkin Vapiano. Kävimme siis sinne sisälle nauttimaan lounasta. Jaoimme yhdessä salamipizzan kera Fanta Lemonin. Minä nautin vielä jälkiruuaksi kupillisen cappuccinoa. Hintaa lounaalle tuli 19,70, eli hieman enemmän kuin Tallinnassa, mutta huomattavasti vähemmän kuin Suomessa.

Harri hylje

Laivaan palattuamme saimme huomata, että vain yksi kahvila oli avoinna ja esimerkiksi kannen terassit olivat suljettuja. Meillä oli puolitoista tuntia luppoaikaa elpyä hytissä, ennen kuin pääsisimme nauttimaan auringosta ja kylmistä juomista.

Vihdoin pääsimme kannelle katselemaan laivan lipumista pois Tukholmasta. Aurinko paistoi niin kuumasti ja salakavalasti, että hieman siinä taisi nahkakin kärähtää. Seuraavana ohjelmassa oli tulijaiset laivan taxfreesta. Luulin olevani hajuveden ostolakossa, mutta vahingossa lipsahti ostoskoriin uusi pullo…

Päivällistä nautimme jälleen buffetissa, mutta tällä kertaa osasimme keskittyä oikeisiin herkkuihin ja hutiruokia ei enää tullut lautaselle. Nyt jaksoin maistaa myös laivan pehmistä, jota sai itse lasketella automaatista vohvelikulhoon. Olimme päivällisen jälkeen niin väsyneitä päivän puuhasteluista, että meitä kutsui hytti ja nukkumatti.

Sunnuntai aamuna laiva saapui Helsingin satamaan yhdeksän jälkeen. Kävimme viemässä tavarat säilytykseen rautatieasemalle ja menimme etsimään kahvia. Aikaahan meillä oli koko päivä, sillä junamme kohti lähti vasta illalla puoli seitsemän aikaan. Kiertelimme kaupoissa ja kävimme katselemassa myös Verkkokauppa.com tarjontaa. Lounaspaikaksi valitsimme Amarillon, sillä halusimme jotakin helppoa ja hyvää. Alkuperäinen tarkotus oli mennä Choloon, mutta se ei ollut auki sunnuntaisin. Sen verran mainittakoon, että Tukholman Lushin myyjä sai minut koukuttumaan kerrasta R&B hoitoaineeseen, joten sitä oli vielä haettava Helsingin päässä Lushin myymälästä kotiin mukaan.

Risteily oli kaikinpuolin onnistunut. Mietimme, että ensi kesänäkin voisimme tällaisen matkan tehdä. Aikaa Tukholman päässä oli sopivasti, varsinkin kun ei ollut kovin ihmeellisiä suunntelmia. Ehkäpä ensi kerralla ajan voisi viettää vaikka Skansenilla? Nyt voikin siirtyä suunnittelemaan seuraavaa matkaa, joka on jäänyt kaikkien muiden juttujen takia aivan varjoon…