Matkalla Tallinnaan 15.4.2015

Tänä keväänä meillä oli mahdollisuus olla Tallinnassa kokonaista neljä yötä. Reissua suunniteltiin hartaasti, sillä aikaa oli tavallista enemmän perillä olemiseen. Ihan ei kuitenkaan  kaikkia ehtinyt vieläkään tekemään, vaikka suunnitelmissa oli kaikenlaista. Olen käytännön syistä (tulisi maratonpostaus) jakanut tämän reissun useaan osaan, eli aina päivään kerrallaan. Yleensähän olen Tallinnan matkoista kirjoitellut vain yhdessä postauksessa per matka.

Matkaan siis lähdettiin keskiviikko aamuna. Elli ja Paavo oli viety hoitoon jo edellisenä iltana, joten tämä mahdollisti aikaisemman lautan ja samalla myös aikaisen herätyksen. Kello soi kuuden jälkeen ja puoli seitsemän maissa oli Mazdan nokka jo menossa kohti Länsi-terminaalia. Säästimme aikaa kotona lähdössä siinä, että olimme suunnitelleet ensimmäisen pysähdyksen Juvan ABC:lle, jossa oli tarjolla aamiainen buffet-pöydästä.

ABC aamupala

Aamupala oli mielestämme ihan kohtuullinen hintaansa nähden. Tarjolla oli samantapaista ruokaa kuin hotellienkin aamiaisella. Ainoana miinuksena on mainittava ABC:n kahvi, joka on mielestäni aina ollut kauhean makuista. Sitä se oli nytkin. En tiedä, mitä kahvia asemilla käytetään, enkä todellakaan oli mikään kahvihifistelijä, mutta erotan kyllä kunnollisen suodatin kahvin epäkurantista eväästä.

Juvan jälkeen päristeltiin melkeinpä suoraan satamaan. Satamassa olimme noin kaksi tuntia ennen lähtöä. Auton ollessa laivassa mukana, tulee lähtöselvityksessä olla tuntia ennen laivan lähtöä. Aikaa oli tässä vaiheessa käydä terminaalissa vessassa ja etsimässä uusinta Baltic Guide lehteä. Vessa löytyi, lehteä ei. Tiedoksi muuten auton kanssa menijöille, että kyseisen lehden saa lähtöselvityksen jälkeen bajamajojen luona olevasta telineestä. (Viimeksi tosin tämä teline oli täynnä roskia.)

Mennessä laivamme oli nopea Tallink Superstar laiva. Aikaa menee vain kaksi tuntia lahden ylitykseen tuolla laivalla. Laivalla oli melko hiljaista ja vähän väkeä. Hoidimme ensimmäisenä laivaan päästyämme ostokset alta pois. Mukaan tarttui tietenkin hajuvettä (Givency Eaudemoiselle de Givency). Tarkoituksena oli itse asiassa olla ostamattaa yhtään mitään, mutta tämä pullo oli alennuspöydässä ja 50 ml:lle jäi hintaa vain 25 euroa, niin en oikeastaan voinut vastustaa uuden tuoksun hankkimista. Laivan tärkein anti onkin aina parfumeria ja loppuaika laivalla on vain odottelua, että pääsee kohteeseen. Onneksi ei ollut tuulinen sää, joten pahoinvoinnilta säästyttiin. Mielestäni tämä nopeat alusket kuitenkin hieman pomppivat mennessään, oli tuulista tai ei. Nyt meriamatka aiheutti sen, että tasapaino keskukseni oli aivan sekaisin koko illan ajan. Aina kun pysähdyin tai istahdin, niin tuntui kuin olisin keinuvassa laivassa. Minulle käy lähes aina laivamatkan jälkeen näin. Onneksi se on seuraavaan päivään mennessä ohi.

Superstar oli osittain remontissa ja tämän takia osa kaupoista oli kiinni. Esimerkiksi deliin emme päässeet nyt laisinkaan. Tämä hieman harmitti. Muutoin nämä pika-alukset ovat ehkä kätevimpiä lahden ylitykseen. Henkilökohtaisesti laiva on minulle ensisijaisesti vain kulkuväline, enkä kaipaa siellä ruokaa tai juomaa. Edulliset kosmetiikkaostokset ovat tietenkin tärkeitä. Onneksi eivät olleet sulkeneet parfumeriaa.

Tallinnassa ajoimme auton suoraan parkkiin. Käytämme aina Tuukrin päässä, Statoilia vastapäätä, olevaa parkkipaikkaa. Vuorokaudelta pysäköinti maksaa kolme euroa. Öisin vartija on paikalla kahteen saakka ja tämän jälkeen päästetään koira irti. Henkilökohtaisesti en ainakaan tarjoutuisi sille koiralle syötäväksi. Sen verran tehokkaasti pitää koira autoista vahtia. Tuolta parkkipaikalta on vain muutaman minuutin kävelymatka tuttaviemme asunnolle, jossa olimme tälläkin kertaa yötä.

Tiputimme käytännössä vain tavarat asuntoon ja suuntasimme kohti vanhaa kaupunkia. Ennen tätä ehdimme kuitenkin huomata, että asunnossa ei ole sähköjä. Tullessa ne vielä oli, sillä jääkaappi oli päällä ja siellä paloi valo. Arvelimme, että ehkä kyseessä on vain hetkellinen sähkökatkos. Matkalla vanhaan kaupunkiin kävimme pikaisesti LUSH:n myymälässä nappamassa minulle kylpypalloja iltaa varten. Mukaan tarttui muutakin, mutta niistä kerron myöhemmin. Pääsimme vanhaan kaupunkiin ja tilasimme ensi hätään vähän pientä purtavaa Drink!:ssa ja tietenkin hyvää siideriä.

Westons

Drink!:n snacksit

Tilasimme kotitekoisia juustopalleroita ja nachoja dippivalikoiman kanssa. Arvelin siinä samalla laittaa kuitenkin vielä viestiä asunnon omistajalle, jos kyseessä ei olisikaan sähkökatkos, vaan jokin muu ongelma. Hän kehoitti meitä tarkistamaan sulakkeet ja mikäli ongelma ei poistuisi, tulisi soittaa hänelle ja hän järjestäisi talonmiehen tarkistamaan asiaa. Tämän tulisi kuitenkin tapahtua ennen puolta yhdeksää. Katsoimme parhaaksi syötyämme ja juotuamme porhaltaa takaisin asunnolla tarkistamaan sähköjen tilannetta, jotta voisimme sitten rauhasssa jatkaa illan viettämistä. Asunnolle päästyämme sähköt eivät olleet tulleet takaisin. Avasimme sähkökaapin ja isäntä ehti hipaista isoa ruskeaa mötikkä (ilmeisesti jonkinlainen sulake) ja valot syttyivät. Sulakkeen kuori oli löysällä ja se johtui siitä, että uusi sähkömittari oli juuri käyty asentamassa päivää aikaisemmin. Onneksi ei siis ollut mitään isompaa ongelmaa ja saimme eväät pysymään kylminä ja kännyköihin virtaa.

Tuukrilla

Vanhan kaupungin reunalla

Lähdimme takaisin vanhaan kaupunkiin. Arvelimme ensin käydä istumassa hetken aikaa Hell huntissa, ennen kuin menisimme syömään. Hell hunt markkinoi itseään Tallinnan ensimmäisenä pubina. Paikka on usein illasta täynnä – se on niin turistien kuin paikallistenkin suosiossa. Henkilökohtaisesti pidän kovasti heidän laajasta olut valikoimastaan ja myös siiderin ystävälle on saatavilla parempaa evästä kuin Kissin päärynäsiideriä. Kannattaa ehdottomasti kokeilla talon omaa alea ja vehnäolutta (nisuõlu).

Hell huntista siirryimme Honky Tonkyyn. Tämä ravintola on ollut jo vuosia yksi suosikeistamme Tallinnassa, mutta nyt totesimme, että olemme löytäneet vieläkin parempia paikkoja, joten emme ehkä palaa tänne. Myöskään ruoka ei ole enää yhtä maukasta kuin se ennen oli. Esimerkiksi alkupaloiksi ottamamme juustotikut ovat muuttuneet teollisiksi. Ennen nämä olivat selvästi itsetehdyn näköisiä. Myös ruokalistalta oli  jäänyt pois sellaisia herkkuja, joitakaipasimme.

Juustotikut

Kyllä ravinto kuitenkin vielä Amarillon voittaa. (Tallinnan Amarillossa näkyi olevan aina paljon porukkaa ja valtakieli oli kyllä suomi). Itse söin pääruuaksi ribsejä. Annos oli muuttunut siten, että kastike oli nyt tulisempaa. Pudän tulisesta ruuasta, mutta en halua tulisuuden hallitsevan koko ruokaa. Nyt ikävä kyllä kävi niin. Perunat pystyi itse valitsemaan annokseen (ennen oli paistettuja perunoita ja pidin niistä). Valitsin uuniperunan, joka oli kyllä hyvä valinta. Peruna on ihanan kuohkea ja siinä oli erinomainen kastike. Isäntä tilasi itselleen fileehampurilaisen, eikä sekään kuulemma maistunut enää yhtä hyvälle kuin aikaisemmin.

Honky Tonky Ribs

Annokset ovat niin suuria, että jälkiruualle ei koskaan jää tilaa. Lisäksi jos alkupaloja tilaa molemmille, ei jaksa syödä kaikkea pääruokaa. Olimme melko väsyneitä päivällisen jälkeen, joten päätimme taapertaa takaisin asunnolle keräämään voimia seuraavan päivän kauppakierrokseen.

Bad guys

Asunnon yksi parhaista puolista sijainnin lisäksi on kylpyamme. Yleensä joka visiitillä tulee päivän kävelyjen päätteeksi liottua tuossa ammeessa. Tällä kertaa kylpyvettäni ”maustoi” LUSH:n Twilight kylpypallo. Pallo on laventelin tuoksuinen ja se muodostaa ensin veteen vaaleanpunaista ja sinistä vaahtoa. Lopulta vesi muuttuu iltahämärän väriseksi ja siinä kimaltelee glitterit. nautin kylvystä aina hyvän kirjan kanssa. Siinä vaiheessa huomaa aina, että ehkä on parasta nousta pois kylpyvedestä, kun alkaa paleltaa ja sormet alkavat muistuttaa rusinaa.

Lush Twilight

Pitkän päivän jälkeen uni maistui todella hyvälle ja onneksi keinuminenkin oli lakannut. Seuraavan päivän kaupat jo kutkuttelivat mielessäni. Tokihan olin laatinut listaa siitä, mitä aioin hankkia Tallinnasta itselleni.