Tallinna 6.5-8.5.2011

Pitkään odotettu loma aloitettiin jo torstaina siirtymällä Tikkurilaan minun tädin luokse yöksi. Tämän takia ei tarvinnut ajaa yötä myöten ja saatiin kunnolliset yöunet. Tikkurilassa oli jälleen pöytä koreana kun mentiin, vaikka nimenomaan olin sanonut, ettei meitä varten tarvitse mitään laitella. Ihana oli kuitenkin nähdä pitkästä aikaa paria serkkua ja varsinkin tätiäni. Sovittiinkin, että jos mahdollista niin elokuussa ennen Kreetalle lähtöä oltaisiin heillä ensin yksi yö, niin ehdittäisiin paremmin jutustelemaan, sillä nyt oltiin perillä vasta puoli yhdeksän aikaan illalla.

Aamulla stressitason nousu alkoi käytännössä heti kehä kolmoselle liittymisen jälkeen. Osuttiin nimittäin juuri pääkaupunkiseudun aamuruuhkaan ja rakas ”Tomppamme” päätti, että lyhin ja (nopein – ei todellakaan ollut) reitti  Länsiterminaaliin kulkee Pasilan läpi. Itku meinasi päästä siellä autojen välissä suhatessa. Onneksi ei minun tarvinnut istua penkin ja ratin välissä. 😀 Selvittiin kuitenkin siivollisessa 45 minuutissa satamaan, joka oli möyritty ihan muhennokseksi. Ilmeisesti jonkinlaiset muutostyöt olivat käynnissä satama-alueella.

Laivaan ajaminen sujui sukkelasti, kuten aina (en missään nimessä enää haluaisi sinne tuubiin talsimaan ihmisten tuuppittavaksi). Yli mentiin Tallink Superstarilla ja matka taittui kahteen tuntiin. Alkumatkaa vietettiin kannella ja nähtiin ohi ajava purjevene täynnä ruotsalaisia.

Suurimman osan ajasta saatiin menemään (yllätys, yllätys) parfymeriassa… Tai siis minä nuuhkin pulloja ja isäntä käveli perässä. 😀 Purkkien nuuhkiminen oli oikeastaan aika turhaa, sillä mukaan tarttui kuin tarttuikin se Guccin Guilty.

Itse asiassa päädyin ostamaan pakkauksen, missä tuli mukana Body Lotion (en varmaan ikään raaski käyttää sitä :D), sekä mini kokoinen hajuvesi puikko, jonka voi kätevästi sujauttaa vaikka käsilaukkuun.

Siinä se haiseva aarteeni on kokonaisuudessaan. Parfymeriasta ei varsinaisesti muuta tarvetta ollut kuin tuo hajuvesi mutta mukaan tarttui myös TiGin Rockaholic palashampoo. Olen kuollaillut sitä monessa nettikaupassa ja nyt se oli edullisesti saatavilla, niin ostin senkin. Näiden ostosten jälkeen katsottiin edullisimmaksi poistua kaupasta. 😀 Menomatkalla ei oikeastaan juuri ostoksia kannata tehdä, kun ne voi hoitaa sitten pois tullessakin.

Perillä Tallinnassa oltiin puoli yhden aikaan ja hotelilla oltiin jo yhden maissa. Meidän hotellihan oli siis City Hotel Portus ja se sijaitsee vastapäätä D-terminaalia, eli Tallinkin terminaalia. Autolla saapuminen oli siis lasten leikkiä. Huonetta ei kuitenkaan saatu heti, vaan vasta kolmen aikaan, joten suunnattiin suoraan syömään Vapianoon. Tuohon taivaalliseen italialaiseen  ravintolaan, jossa saa ravintolatasoista ruokaa ja näet ruuanvalmistuksen. Pasta valmistetaan silmiesi edessä ja viet annoksen itse pöytään. Minä valitsin tällä kertaa pasta carbonaraa, jonka viimeksi isännän lautaselta hyväksi havaitsin.

Pasta oli täydellisen al dente ja suorastaan suli suuhun. Tosin oli kyllä aivan järkyttävä nälkäkin jo tuossa vaiheessa. 😀 Isäntä valitsi itsellee lihatäytteisiä ravioleja tomaattikastikkeessa. Ihanaa oli sekin.

Minä bongasin kokin hyllyltä myös ihanaa todella sitruunaista limpparia, jota oli pakko saada ruuan kanssa.

Vapianohan on alunperin saksalainen ravintolaketju ja rantautuu vielä tänä vuonna Suomeenkin – tosin tietenkin vain Helsinkiin. Mutta jos vaikka Tallinnaan eksyy, niin tätä paikka suosittelen kevyeksi illallispaikaksi tai lounaspaikaksi. Ruoka on varmasti tuoretta ja voit vaikuttaa ruokasi makuun ja nähdä sen valmistuvan silmiesi alla. Ravintolasta saa myös pizzaa ja salaatteja ja naapurin pöytiin kurkkimalla nekin näyttävät oikein herkullisilta.

Pikajuostiin ruokailun jälkeen Virukeskuksen kauppoja läpi. Oikein mitään mukavaa ei löytynyt ja kauppakeskuksessa oli menossa jotkin kauneuspäivät ja musiikki soi todella kovalla. Yleensäkin Tallinnassa soi aina mielestäni kaupoissa musiikki yökerho volyymilla ja sekös ärsyttää.

Virukeskuksesta painuttiin takaisin hotelille ja ajettiin auto talliin, sekä asetuttiin taloksi. Huone oli tällä kertaa ensimmäisessä kerroksessa ja näkymä suoraan satama-alueelle. No ei sitä huonetta näköalan takia valittukaan. 😀 Portus on perussiisti hotelli, jossa on toimivat palvelut ja mahdollisuus parkkeerata autotalliin 7 euron vuorokausi hintaan. Huoneen varustelu on aika niukka ja mieluusti esimerkiksi hiustenkuivaajan varusteluun lisäisin. Huone toimi kuitenkin loistavasti nukkumapaikkana ja tukikohtana.

Oltiin ostettu etukäteen liput Tallinkin Aqua Spahan ja suunnattiin siis uimaan. Aqua Spa on Tallink Spa & Conference hotellin yhteyteen rakennettu kylpyläkompleksi. Periaatteessa se koostuu kahdesta isosta altaasta, joissa on erilaisia poreita. Tämän lisäksi on erikseen vielä kaksi poreallasta, sekä ulkouima-allas. Tämän lisäksi on vielä saunatilat, joihin ei ehditty tutustumaan. Allas alueella on myös baari, josta voi tilata juomaan altaaseen. Enpä ole aikaisemmin nauttinut Mojitoa porealtaassa. 😉 Juomat kuitattiin rannekkeella ja maksettiin pois lähtiessä tiskille. Tilat olivat hienot ja hohtivat vielä uutuuttaan, talo myös tarjosi pyyhkeet, josta iso plussa. Väkeä oli varsin vähän – ilmeisesti lähinnä vain hotellin omia asukkaita, joten uimaan sopi oikein hyvin ajankohdasta huolimatta.

Olimme etukäteen varanneet pöydän keskiaikaiseen ravintolaan Olde Hansaa kahdeksaksi. Lähdimme kuitenkin vanhaan kaupunkiin reippaasti etuajassa, sillä haluttiin vähän katsella elämää. Tosin melko nopeasti ajauduimme Peppersackin terassille nauttimaan pronssioluesta ja katselemaan samalla nuoren miehen esittämää tulishowta. Kävimme ostamassa myös Olde Hansan kaupasta kotiin kaksi käsinpuhallettua isoa juomalasia.

Olde Hansassa jouduimme odottamaan pöytää vartin verran varauksesta huolimatta. Pöytä kuitenkin löytyi alimmasta kerroksesta, vaikka nimenomaan oli sitä pyytänyt kolmannesta kerroksesta. Ilmeisesti sinne ei sitten mahtunut. En tykkää istua alimmassa kerroksessa, sillä siinä on koko ajan hirmuinen trafiikki. Noh ruoka ja ympäristö on tärkeämpää pöydän sijaintiin nähden. Rakastan sitä tunnelmallista kynttilävalaistusta ja viimeisen päälle hiottua keskiaikaista ilmettä mikä paikalla on vessoja myöten. Tilattiin aika hyväksi havaittu setti, nimittäin Revalin kauppiaan maisteluvati ja Yrtti-kataja-juustopaistosta alkuun. Maisteluvadilla on riimihärkää, maksapateeta, lihapateeta, tuorejuustoa, pähkinäleipää ja lisäkkeitä.

Pääruuaksi otettiin Arabian härkää unelmien kastikkeessa. Annokset ovat valtavat ja ei mitenkään jaksettu syödä annoksiamme loppuun asti.

Ruokajuomaksi valitsin vaaleaa kaneliolutta, joka on talon omaa erikoisuutta. Ja maistuu taivaalliselta. Se tarjoillaan ihanassa saviruukussa, jossa se pysyy kylmänä todella pitkään. Ruokalun jälkeen meillä ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin pyöriä hotellille. Onneksi oli alamäki. 😀 Matkalla ihasteltiin ihania kukkakauppoja ja leikkokukkien edullisuutta. Sidottut kimput maksoivat viidestä eurosta ylöspäin.

Lauantai aamuna suunnattiin aamupalan jälkeen Sadam Markettiin turistien tavoin. 😀 Ahdistavan nopeasti juostun kierroksen jälkeen tuumittiin kuinka saataisiin reilu puoli tuntia aikaa kulumaan, jotta päästäisiin ilmaisella bussilla Rocca al Mareen. En voi sietää noita turistikauppoja, missä ei mitään voi katsella rauhassa, kun joku on koko ajan tuputtamassa jotakin. Minä ostan vain jos minua sattuu huvittamaan ja silloin jos joku jotakin tuputtaa, niin varmasti ei satu huvittamaan. Ostin kuitenkin itselleni uuden hupparin.

Paistateltiin pihalla aamuauringossa ennen ilmaisbussin saapumista ja ehdittiin hieman leikkimään turistiakin. 🙂 Ihanan lämmintä oli, mutta tuuli kuitenkin kävi sen verran, ettei voinut kuvitellakaan ilman pitkähihaista olevansa.

Rocca al Maressa kierreltiin kaupoissa jonkin verran, lähinnä käytiin ne hyväksi havaitut liikkeet ja viimeiseksi kipaistiin Prismaan ostoksille. Prismasta ostettiin lähinnä elintarvikkeita kotiin. Jalat alkoivat jo tässä vaiheessa olla kipeät kokopäiväisestä taapertamisesta (kummallakaan ei todellakaan ollut hyvät valinnat kenkien suhteen matkaa varten). Osattiin kuitenkin ajoittaa Rocca al Maren retki siten, että aikaa bussin odottelelulle jäi vain 15 minuuttia. Bussilla päästiin suoraan hotellin eteen.

Käytiin viemässä ostokset huoneeseen ja suunnattiin kohti Stockmannia. Luksus merkkeihin ei nyt ollut varaa, mutta mukavahan niitä oli käydä katselemassa. Lisäksi käytiin Stokkan herkussa, josta mukaan tarttui leivonta-aineksia, sekä guacamolea. Löysin myös sitä ihanaa italialaista sitruunalimpparia tölkissä, niin sitäkin oli saatava. Stokkalta taaperrettiin vanhaan kaupunkiin Kompressoriin syömään lettuja. Jälleen kerran valitsin valkosipuli-juusto letun. Kompressorissa oli täyttä vielä kolmenkin aikaan, joten taas odoteltiin hetki pöydän vapautumista. Ruoka kuitenkin tuli todella nopeasti. Tämä on ehdotomasti aina listalla, kun Tallinnassa käydään. Letut maksavat kolmen euron kantturoissa ja ovat valtavia! Hyvä jos jaksaa kokonaan syödä.

Kompressorista käveltiin Honky Tonkiin, meksikolaiseen ravintolaan, varaamaan pöytää iltaa varten. Tämän jälkeen tassuteltiin vanhassa kaupungissa ja käytiin matkalla ostamassa minulle Perschasta laukku, jota olin edellisenä iltana käynyt hipelöimässä. Käytiin myös Norde Centrumin Rimistä ostamassa tuliaisia kotiin ja vähän muillekin.

Arveltiin käydä tutustumassa paikalliseen ”tukkuliikkeeseen”. Eipä tarvinnut käydä. Käytiin autolla pihassa kääntymässä ja kun siinä seisoi neljä suurta bussia ja parisenkymmentä autoa, niin kurkistus sisälle kertoi, ettei hyllyjen välissä sovi edes hengittämään. Mentiin hotelille hieman lepuuttamaan kipeitä jalkoja ja arveltiin yrittää illalla uudestan. Viiden jälkeen tilanne oli tosiaan rauhoittunut ja saatiin tehdä ostoksemme ihan rauhassa.

Käytiin hotellilla hieman siistiytymässä ja suunnattiin Scotland Yardiin mojitoille. Ihana scotlantilaiseen tyyliin ja poliisiteemalla höystetty pubi, josta saa myös ruokaa. Vessa-asiat voi hoitaa selliin sijoitetussa sähkötuolissa.. Tultiinkin siihen tulokseen, että pitäisi kokeilla pubeissa syömistä seuraavalla kerralla, sillä tuollakaan eivät annokset kalliita olleet ja yleensä pubeista saa erinomaista ruokaa. Kuitenkin oltiin tehty jo pöytävaraus illaksi ja suunnattiin Texasilaisten herkkujen seuraan. Tilattiin tortilloja ja isäntä otti jonkun hampurilaiset. Jälleen loistovalinnat ja ruokaa oli aivan valtava määrä. Plussaa omatekoisesta guacamolesta ja salsasta. Eivät todellakaan olleet mitään purkkikamaa.

Ollaan varmaan vanhoiksi ja kipeiksi tultu, kun sänky kutsui jälleen jo ennen yhtätoista. Toisaalta en ole ikinä jaksanut ymmärtää niitä remuavia joukkoja ulkomailla. Nytkin nähtiin brittimiesten joukko, jotka käyttäytyivät todella sikamaisesti! Yksi miehistä mm. esitteli tavaraansa keskellä toria. Oksettavaa. Ja kännissä olivat kuin apinat. Varmaan jäi hyvät muistot lomasta (ts. ei varmaan muistikuvia). Käytiin vielä pieniä ostoksia Rimissä tekemässä matkalla hotellille.

Aamu käytetiin lähinnä pakkaamiseen ja viimeisten tuliaisten ostamiseen Rimistä. Alkoi tosiaan olla veto poissa ja olin ollut kuumeisen oloinen jo edellisestä illasta asti. Hurautettiin jälleen autolla laivaan – tällä kertaa Baltic Princessaan.

Prinsessalla suoritettiin viimeiset ostokset ja loppuaika lähinnä istuskeltiin ja odottettiin kotiinpaluuta. Laivoissa on ”taxfreessa” hinnat nousseet melkoisen paljon. Kosmetiikka ja hajuvedet ovat edelleen edullisempia kuin maissa, mutta esimerkiksi karkit alkavat olla samanhintaisia. Alkoholillakaan ei enää suurta eroa maihin ole joitakin artikkeleita lukuunottamatta. Tänä vuonna myös Tallink antaa ”ilmaisen” risteilylahjakortin yli 150 euron ostoksesta. Lahjakorttia ei tällä kertaa hankittu, ja varsinkin kun risteilystä olisi pitänyt maksaa reilu kaksi kymppiä lahjakortillakin. Tosin sillä olisi matkaan päässyt neljä henkeä, joten ei se niin kallis olisi ollut.

Matkalla oli mukana myös Aahi eli Ihaa, joka oli minun suurena henkisenä tunkena, sillä ajoin ensimmäistä kertaa elämässäni auton ulos laivasta. Jälleen olisi pitänyt luottaa vanhaan muistiin ja omiin tuntemuksiin enemmän kuin ”Tomppaan”, joka päätti JÄLLEEN ajattaa keskustan kautta. Onneksi siitä selvisin, vaikka autoja oli liikenteessä saman verran kuin meillä täällä ”maalla” arkena. 😀 En ole myöskään aikaisemmin Helsingin keskustassa ajellut, mutta näyttihän sekin sujuvan raitiovaunukaistoista huolimatta. 😀

Matka oli kaikenkaikkiaan mukava, tosin kovin rentouttava se ei ollut, sillä koko ajan oltiin menossa. 🙂